SALONG 4-2015
8
• Gründer, forretningskvinne og profe-
sjonell terapeut innen avansert
hud- og kroppspleie.
• Eier og driver Puro Skin, et selskap
som tilbyr rådgivning og veiledning
innen skjønnhetsfaget.
• Utdanning fra Norsk Hudpleiefag-
skole og Handelshøyskolen BI.
• Nominert til Årets Kvinnelige
Gründer av Innovasjon Norge i 2007.
• Styremedlem i Norske frisør- og
velværebedrifter, NFVB.
• Styremedlem i Oslo og omegn frisør-
og velværelaug.
S P O R
STYREMEDLEM I NFVB
LINDA JØRGENSEN
Mitt tips:
Linda Jørgensen
Styremedlem i NFVB
Mob. 916 29 322
E-post
linda@puroskin.no”Det personlige initiativ er det sterkeste
konkurransefortrinnet vi har”. Bruk det!
Skinnende diamant på 90 dager?
Jeg vil få lov å ønske velkommen til alle nye NFVB-medlemmer. Dere har gjort et
viktigvalg.
”Det åståutenforNFVB-fellesskapet tør vi rett åslett ikke. Vimå væreder det skjer,
vi vil væremedogsetteagendaen for retningogstandard i bransjen”, siermangeav
de store frisørbedriftene. Min oppfordring er at vi i hudpleiebransjenmå bidramed
medlemskap for atNFVBkan jobbemedvårehjertesaker.
Jeg har også engasjert meg i den lokale ”foreningen”, Oslo frisør- og velvære-
laug, somhar gjenoppståttmedny vitalitet. Her skal vi bli landets største laug, og vi
har allerede fått 7 medlemsbedrifter innen hudpleie, og vi ønsker flere engasjerte
bedrifter velkommen.Mer infoomdettefinner duvidere imagasinet.
”90 DAYS”
Har du nye ansatte i din bedrift, enten nyutdannede eller fra annen salong? Har du
lagt din ”90 days” plan for dem? Jeg vil råde deg til åha fokus pådennyemedarbei-
derens første 90 dager. Da legger du grunnen for standarder, inntrykk av bedriften
og deg som leder. Her har du muligheten og utfordringen med å ”forme” den nye
ivrigeansatte til åbli enskikkeligfinslipt diamant.
HA FOKUS PÅ FØLGENDE I 90-DAGERS PERIODEN:
• Dialog
Sørg for at den nye får snakket med kollegaer og deg som leder. Veiled han/henne
om hvilken dialog med kunder som er ønsket. Hvor går grensene? Planlegg og
gjennomføren”speeddate”påneste felles lunsj ellerpersonalmøte, slikat dennye
raskt får kommet i dialogmedalle.
• Mål og retning
Sett enplanpå fagligutviklingogutfordringer, sett et tidsforløppåmålene. Haopp-
følgingsmøter, og det viktigste av alt, sørg for handling. Uten handling vil ikke mål
og retning få resultater. Det er dusomleder ansvarlig for.
• Kommunikasjon
Et tips kan være at den nye sender en ukentlig mail til deg om hvordan uken har
vært. Dette er et godt verktøy hvis du ikke er tilstede, eller har for mye ledertid til å
være ”tett” på de nyankomne. Med en ukentlig rapportering vil du fange opp utfor-
dringer somdu raskt kan ta tak i, og du har en fin anledning til å gi ros ogmotivere
dennyansatte.
For å få en god felles kommunikasjon blant alle ansatte, så kan personalmøter og
felles lunsjer ha faste element omfaglige temaermed diskusjoner. Da skaper dere
samtidigenegenbedriftskultur innadsomdere ”eier”.
Disse tre fokusgrupper kan du forme og bruke på dinmåte, men utfordre deg selv
somledermedå fordype, avklare forventningerogsettekriteriergjennomdialogog
kommunikasjon. Dettekansikredinbedrift engodvekst for ogmeddennyansatte.
”Det personlige initiativ er det sterkestekonkurransefortrinnet vi har”. Brukdet!