SALONG 4-2015
7
LAYOUT
Kirsti Auke, Kirell Design
E-post: kirsti
@ kirell.no www.kirell.noANNONSEANSVARLIG
Robin Hasle, Hasle Consult
Tlf: 99 33 60 20
E-post: robin
@ hasleconsult.noTilsendt materiale
returneres ordinært ikke.
Ettertrykk er kun tillatt
med full kildeangivelse.
REDAKTØR
Jarl M. Garder
Tlf: 23 08 79 61
E-post: jarl
@ nfvb.noJOURNALISTER
Bjørn Kollerud
Tlf: 93 00 98 56
E-post: bjornk
@ bjornk.noRandi Solstad
Tlf: 93 22 04 72
E-post:
randi.solstad@gmail.comM
I
L
J
Ø
M
E
R
K
E
T
0
7
O
S
L
O
-
2
4
1
3
4
4
UTGIVER
Norske frisør- og velværebedrifter
Postboks 7017 Majorstua
0306 Oslo
Tlf: 23 08 79 60
E-post: post
@ nfvb.noHjemmeside:
www.nfvb.noDIREKTØR
Olav Eikemo
Tlf: 23 08 79 63
E-post: olav
@ nfvb.noPRODUKSJON
07 Gruppen AS
JARL
GARDER
S I G N E R T
R E D A K T Ø R
Gode opplevelser
De somennå husker kameraer med filmruller, husker kanskje også Kodak. De solgte
ikkefilm(ogfremkalling),menminner. Detvisermedalltydelighetenforståelseforfor-
skjellenmellomprodukt og resultat, mellomdet fysiske og det opplevde. Så er spørs-
målet:
Hvaerdetduselgeridinsalong?Behandlingerogprodukter,ellerskjønnhetogvel-
være?
Jeg har tidligere jobbet i en kompetansebedrift, med ingeniører, økonomer og tekni-
kere innenmange fagfelt. Mange utrolig dyktigemennesker, men en ting som ikke var
utpreget til stede, var markedsforståelse. Mye kunnskap og kompetanse fant ikke sitt
marked. Man hadde løsninger, men potensielle kunder så ikke problemet eller beho-
vet.
Neste spørsmål er derfor:
Hvordanfinner dudittmarked?Stiller dudinenåværendekun-
der spørsmål somkan skapemersalg?
Dette er et stort og viktig tema, og i denne utga-
ven av SALONG skriver Leif Bache-Mathiesen i NHOHandel omsalg, oppsalg ogmer-
salg. Alt handler om å skape så gode kundeopplevelser at kunden kommer tilbake,
igjenog igjen.
SALONG utgis av bransjeorganisasjonen Norske frisør- og velværebedrifter, et sterkt
fellesskap som har god historikk på å skape bedre rammebetingelser for bedriftene.
NFVB er en selvstendig organisasjon, med god tilknytning til NHO. Det er nettopp alli-
anser, forentekrefter, somgir resultater. Det blir liteutviklingav at allesitter påhver sin
tueogharnokmedsegselv.
Det har nettopp vært landsmøte i NFVB, der det er satt mål og trukket opp linjer for
hvordan seriøse bedrifter skal ogmå ta opp kampenmot truendemarkedskrefter. Det
er en kamp mot svart arbeid, mot urettferdige mva-forskjeller og mot søndagsåpen
faghandel. Dette er noe somhar store økonomiske konsekvenser for hele bransjen, og
det er viktigat allestiller opp.
Det er viktig å prate sammen, ha møteplasser der man kan diskutere bransjens pro-
blemstillinger og utfordringer, og sende signaler videre til de rette beslutningstakere.
I Oslo har det tidligere Oslo frisørlaug blitt revitalisert og gjenoppstått som Oslo og
omegn frisør- og velværelaug. Det ligger i kortene at her tenkermannytt og favner bre-
dere.Det ermangemøteplasserpånett,menvi trengerarenaerhvormanmøtesansikt
til ansikt. Det skjer noemer i en reell dialog. Lesmer omOFVL bak i bladet, og ta kon-
taktmed laugsstyret hvisduhar salong i Osloogomegn.
Det er nesten et halvt år til at dagen er lenger enn natten igjen. Før det skal det bli enda
mørkere, og kaldere. Menmørke og kulde har sine fordeler. Vi blir bevisste på å skape
gode opplevelser rundt oss selv, ta vare på oss selv og hverandre. Dette gir salongene
storesalgsmuligheter. Kundene tørster etter å følesegenergifylteog
freshe imørketiden. Såmitt sistespørsmål er:
Harduenplan?
Medønskeominspirerende lesning