Previous Page  34 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 52 Next Page
Page Background

SALONG 4-2015

34

SPØR

E KS P E RT E N !

Her kandusende innulike

spørsmål ombehandlinger,

produkter ogsalongdrift.

AdrienneHughes iNFVB

videresender dette til en

fagekspert.

Sendspørsmål til

adrienne.hughes@nfvb.no

Kjenn kunden din!

S P Ø R S M Å L 1 :

Hvor viktig er det at behandlere fyller ut et kunderegistreringsskjema før de behandler en

nykunde?

S P Ø R S M Å L 2 :

Hva ville du gjort hvis en kunde ikke ønsket å svare på spørsmålene dine i forbindelsemed

kunderegistreringsskjemaet?

S V A R :

Kunderegistreringsskjemaer, eller konsultasjonsskjemaer, er etter min mening et

svært viktig og verdifullt verktøy for alle som jobber i spa, skjønnhets- og velværesalon-

ger, neglestudioer og frisørsalonger. De kan bidra til å redusere avstanden mellom den

potensielle kunden og den som skal utføre tjenesten. Det er svært viktig å sette av nok

tid til dette (ca. 20minutter), særlig før første behandling, slik at kunden rekker å fylle ut

skjemaet. At dette gjøres riktig, er avgjørende for omkundene blir fornøyde og kommer

tilbake igjen, eller omde tvert imot føler at de ikkefikkdenbehandlingendeønsket.

DETTE BØR DU VITE

Samtidig kan du raskt og effektivt finne ut om kunden f.eks. har allergier, eller den

bestilte behandlingen ikke er tilrådelig av andre grunner, og sikre deg opplysninger om

kunden for fremtidig bruk. Jegmener dette et svært viktig dokument. Hvis f.eks. noe går

galt og kunden klager på at dugav henne enbehandlinghun var allergiskmot, kandugå

tilbake til kunderegistreringsskjemaet og sjekke. Personlig ville jeg føltmeg veldig usik-

ker hvis det ikke var gjennomført en form for konsultasjon ved kundens første besøk. En

samtale førbehandlingenbidrardessuten til å«bryte isen»og får kundene til åslappeav.

Skjemaet gir deg også et innblikk i hvilke forventninger kundene har, og hjelper dem å

forstå hva de kan forvente av behandleren. Dermed justeres forventningene, slik at både

kunde og behandler får mer realistiske forventninger til den forestående behandlingen.

Mange kunder tror f.eks. at pigmentflekker er noe som kan fjernes med noen behand-

linger, og at de ikke trenger å investere noe særlig i daglig hudpleie. Slikemisforståelser

kanoppklares raskt ogpåenprofesjonellmåte.

PÅ TRYGG GRUNN

Hvis du bare stiller de spørsmålene du kommer på i farten, risikerer du å gå glipp av vik-

tige opplysninger. Med et spørreskjema der de må formulere seg skriftlig, tvinges der-

imot kunden til å tenke gjennom nøyaktig hva de ønsker seg av behandlingen eller

behandleren. Når kundene fyller ut et kunderegistreringsskjema før behandlingen, kan

de komme på viktige opplysninger somde kanskje ikke ville ha nevnt i en samtale. I ver-

ste fall kan konsekvensene av slike utelatelser bli alvorlige, med f.eks. erstatningssøks-

mål frakunder, noesomkangåhardt ut overbådeøkonomiendinogdet fagligeomdøm-

met ditt. 

OPPDATERT OG FRAMTIDSRETTET

Kunderegistreringsskjemaet er også et nyttig grunnlag for kollegaer somskal behandle

den samme kunden i framtiden, og kan brukes til å sjekke hvilke opplysninger dere har

fått dersom kunden på et senere tidspunkt skulle klage på en feilaktig behandling eller

lignende. I slike tilfeller kan registreringsskjemaet være uvurderlig. Jeg anbefaler imid-

lertid å oppdatere registreringsskjemaet hver gang kunden kommer innom, for å kon-

trollere om noe er endret siden sist (medikamenter, helsemessige forhold osv.). Dette

kangjøresmuntligogbidrar dessuten til ågi kundenet profesjonelt inntrykk.

På spa og lignende kan resepsjonisten ta seg av alt dette, men det er uansett viktig at

behandleren leser gjennom hvert kundeskjema før behandlingen begynner, og stiller

spørsmål dersomdet er behov for det.

RebeccaDawnNedal

Daglig leder

Hud&Kroppsterapi