SALONG 4-2015
34
SPØR
E KS P E RT E N !
Her kandusende innulike
spørsmål ombehandlinger,
produkter ogsalongdrift.
AdrienneHughes iNFVB
videresender dette til en
fagekspert.
Sendspørsmål til
adrienne.hughes@nfvb.noKjenn kunden din!
S P Ø R S M Å L 1 :
Hvor viktig er det at behandlere fyller ut et kunderegistreringsskjema før de behandler en
nykunde?
S P Ø R S M Å L 2 :
Hva ville du gjort hvis en kunde ikke ønsket å svare på spørsmålene dine i forbindelsemed
kunderegistreringsskjemaet?
S V A R :
Kunderegistreringsskjemaer, eller konsultasjonsskjemaer, er etter min mening et
svært viktig og verdifullt verktøy for alle som jobber i spa, skjønnhets- og velværesalon-
ger, neglestudioer og frisørsalonger. De kan bidra til å redusere avstanden mellom den
potensielle kunden og den som skal utføre tjenesten. Det er svært viktig å sette av nok
tid til dette (ca. 20minutter), særlig før første behandling, slik at kunden rekker å fylle ut
skjemaet. At dette gjøres riktig, er avgjørende for omkundene blir fornøyde og kommer
tilbake igjen, eller omde tvert imot føler at de ikkefikkdenbehandlingendeønsket.
DETTE BØR DU VITE
Samtidig kan du raskt og effektivt finne ut om kunden f.eks. har allergier, eller den
bestilte behandlingen ikke er tilrådelig av andre grunner, og sikre deg opplysninger om
kunden for fremtidig bruk. Jegmener dette et svært viktig dokument. Hvis f.eks. noe går
galt og kunden klager på at dugav henne enbehandlinghun var allergiskmot, kandugå
tilbake til kunderegistreringsskjemaet og sjekke. Personlig ville jeg føltmeg veldig usik-
ker hvis det ikke var gjennomført en form for konsultasjon ved kundens første besøk. En
samtale førbehandlingenbidrardessuten til å«bryte isen»og får kundene til åslappeav.
Skjemaet gir deg også et innblikk i hvilke forventninger kundene har, og hjelper dem å
forstå hva de kan forvente av behandleren. Dermed justeres forventningene, slik at både
kunde og behandler får mer realistiske forventninger til den forestående behandlingen.
Mange kunder tror f.eks. at pigmentflekker er noe som kan fjernes med noen behand-
linger, og at de ikke trenger å investere noe særlig i daglig hudpleie. Slikemisforståelser
kanoppklares raskt ogpåenprofesjonellmåte.
PÅ TRYGG GRUNN
Hvis du bare stiller de spørsmålene du kommer på i farten, risikerer du å gå glipp av vik-
tige opplysninger. Med et spørreskjema der de må formulere seg skriftlig, tvinges der-
imot kunden til å tenke gjennom nøyaktig hva de ønsker seg av behandlingen eller
behandleren. Når kundene fyller ut et kunderegistreringsskjema før behandlingen, kan
de komme på viktige opplysninger somde kanskje ikke ville ha nevnt i en samtale. I ver-
ste fall kan konsekvensene av slike utelatelser bli alvorlige, med f.eks. erstatningssøks-
mål frakunder, noesomkangåhardt ut overbådeøkonomiendinogdet fagligeomdøm-
met ditt.
OPPDATERT OG FRAMTIDSRETTET
Kunderegistreringsskjemaet er også et nyttig grunnlag for kollegaer somskal behandle
den samme kunden i framtiden, og kan brukes til å sjekke hvilke opplysninger dere har
fått dersom kunden på et senere tidspunkt skulle klage på en feilaktig behandling eller
lignende. I slike tilfeller kan registreringsskjemaet være uvurderlig. Jeg anbefaler imid-
lertid å oppdatere registreringsskjemaet hver gang kunden kommer innom, for å kon-
trollere om noe er endret siden sist (medikamenter, helsemessige forhold osv.). Dette
kangjøresmuntligogbidrar dessuten til ågi kundenet profesjonelt inntrykk.
På spa og lignende kan resepsjonisten ta seg av alt dette, men det er uansett viktig at
behandleren leser gjennom hvert kundeskjema før behandlingen begynner, og stiller
spørsmål dersomdet er behov for det.
RebeccaDawnNedal
Daglig leder
Hud&Kroppsterapi