SALONG 4-2015
36
SPØR
E KS P E RT E N !
Vær kundeorientert!
S P Ø R S M Å L :
Hvagjørmanmedterapeutersom«alltid»erseneellerfraværende?
S V A R :
Jeg tar de inn til samtale samme dag som forsentkommingen skjedde og forklarer kort om
konsekvenser for kunder, kolleger og ikke minst for bedriftens renommé. Forklarer at det
ikkemå skje igjen, samtidig som vi finner ut årsaken til at man kom for sent. Vi hjelper også
tilmedåfinne løsninger for åunngådet samme igjen, hvisdet er grunn tilmistankeomgjen-
tagelse.
Skjer det igjen, og vi ser et mønster, er det selvfølgelig advarsler. Men jeg tar alltid og prater
for å finne løsninger. Hjelper ikke dette må kanskje arbeidsforholdet avsluttes, da dette er
meget ødeleggende i enservicenæring.
Hvisdettegjelder ventende, nesteklienter i løpet avdagen fordi terapeutenbruker for lang tid
påbehandlinger, sågår jeggjennombehandlingenemeddemog tilrettelegger sågodt vi kan
innenfor noen rammer.Mednye terapeuter setter vi i startenoppgod tid, slik at ingentingblir
stressogatmankanbli litt husvarmførman jobbermer tett.
S P Ø R S M Å L :
Hvorforerdetsåviktigatmedarbeiderneerserviceorienterte?
S V A R :
Det er flere grunner til det. Vi lever av service! Vi lever av å selge oss «selv» og en tjeneste
somavhenger av hvemvi er somperson. Opplever ikke kunden og omgivelsene at vi ønsker
åstrekkeoss, gi demdet beste, daklarerman ikke være troverdig. Kundenmåoppleveat det
er barede for ossden tidenvi harmuligheten til å væremeddem.
Negler i tiden
S P Ø R S M Å L :
Hvaertrendenesomgjelderforneglernå?
S V A R :
Trendene innen negler er kortere, mandelformet og naturlig. Fransk manikyr, hvit og rosa,
er denklassiske og rene varianten somalltid vil bestå. Det er også populært å forsterke egne
negler med gelelakk, somGelish. Dette er en gelelakk sommå herdes i UV/led-lampe, noe
somgir enholdbarhet påopptil treuker. Gelish forsterker ogsådennaturligeneglen.
Rihanna er en “negleelsker”. Hun drar fashion og negler til et spennende nivå somfenger en
gruppekunder. Dissekundeneer ofte trendsettere, og liker åhasinegenstil.
S P Ø R S M Å L :
Synes duFacebook og andre sosialemedier er de beste steder for åmarkedsføre små og store
salonger?
S V A R :
Sosialemedier blirmer ogmer brukt innenmarkedsføring, både for små og større salonger.
De fleste kundene finnes på Facebook i dag, og det er derfor en fin kanal til å inspirere, dele
arbeider og tilbud, skaffenyekunder, hakonkurranser, invitere til kursogeventsm.m.
Instagram fungerer veldig godt i forhold til bilder og enkel tekst. Bruk # foran ord somdu vet
treffer mange kunder, slik kan du få flere likes og flere som ser ditt innlegg. Med Facebook
inspirerer/treffer man ogsåmange kunder med bruk av gode bilder. Her kan du skrive enda
mer tekst.
Vi inspirerer våre studenter til å flittig bruke sosiale medier (både Facebook og Instagram)
allerede fra skoletiden. Vi har flere eksempler på studenter som har blitt «headhuntet» til
jobber etter at dehar lagt ut bilder av arbeidet sitt.
ElisabethLeinOksvik
Daglig leder
Beth’sBeauty
ToneLiseForbergskog
Daglig leder
ToneLiseAkademiet A/S