Previous Page  32 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 56 Next Page
Page Background

SALONG 3-2015

32

utallige intervjuer. Med hardt arbeid, selvdisiplin og god fagkunn-

skap var hun en pådriver i arbeidet med å bygge opp og forme

denprofesjonelledelenav hudpleiebransjengjennom20år. Enav

suksessfaktorene har vært å finne frem til profesjonelle merker

somhar et utviklingspotensial

- Interessen for hudpleiebransjen ble vekket på en verdenskon-

gress for bransjen. Etter å ha sett nærmere på det somden gan-

gen fantes på av produkter på markedet, oppdaget jeg raskt at

mange produktpåstander fra ulike leverandører ikke holdt mål.

Det varmye humbug. Det inspirertemeg til å gå igjennom ingre-

dienslister, undersøke hva som faktisk virket og hva som var

nice-to-have ingredienser.

- Jeg fant gode merker, som Decléor og MD Formulations, og

det ble starten på Dermanor. Jeg ville gi hudterapeutene de pro-

fesjonelleproduktenede fortjente. Det var ensterkdrivkraft, som

gjorde at jeg holdt ut en arbeidskrevende tilværelse så lenge som

jeggjorde.Det var ikkeakkurat noe luksusliv. Jegharhattmindre

fritidenndefleste jegkjenner,minnesHilde.

På spørsmål omhvemsomhar inspirert hennemest i hudpleie-

bransjen, kommer svaret kontant;

-Uten tvil JoeLewis II. Haner helt genial, ogvirkeliget ikon innen

utviklingen av cosmeceuticals som fagområde. Da jeg ble intro-

dusert til cosmeceuticals i 1994, var jeg skeptisk i starten, men

ble raskt overbevist. Jegsåat dettevar startenpåennyæra innen

profesjonell hudpleie. Jeg er stolt over mitt samarbeid med Joe

Lewis gjennom så mange år, og at han fortsatt er med på leve-

randørsiden hos Dermanor, gjennom Elisabeth Arden Pro, opp-

summerer hun.

Navn:

HildeMidthjell

Aktuellsom:

Gründer avDermagruppen.

Merittliste:

Treår påmedisinstudiet vedUniversitetet

i Oslo, inkludert ett forskningsårpåRadiumhospitalet

med føflekkreft som spesialområde. Startet Derma-

nor/Dermagruppen, som hun utviklet og ledet gjen-

nom 20 år. Da hun solgte seg ut av Dermagruppen i

2007 - 2009, hadde hun bygget opp konsernet til å bli

Nordens største leverandør av hudpleieprodukter til

det profesjonelle hudpleiemarkedet. Omsetningen

på salgstidspunktet var imponerende 400 millioner

kroner, med like imponerende 80 millioner kroner i

resultat på bunnlinjen. Konsernet hadde dattersel-

skap i Sverige og Danmark og et eget selskap Der-

moapo, som leverte produkter til apotek, samt sko-

lene Hudpleieakademiet i Norge og Elisabethskolan

i Sverige. I 2009 kjøpte hun den tradisjonsrike strik-

keprodusentenDaleofNorway, somhunhar et bren-

nendeengasjement for og fortsatt leder.

Vær lojal mot lojale leverandører

Hudpleiebransjen har vært gjennom en rivende utvikling. Profe-

sjonalisering av tjenester og fokusering på produktsalget har gitt

et løft. Samtidig byr netthandelen på en reell trussel mot salon-

genes inntjening. Finnes det noen oppskrift på å håndtere kon-

kurransen franettbutikkene?

- Gråmarkedet er kommet for å bli, og det er ikke til å legge skjul

på at det har vært en utfordring for Dermanor og andre leveran-

dører. Det er også enutfordring for hudpleiesalongene. MenDer-

manor har alltid vært lojal mot sine kunder. Profesjonelle pro-

dukter selges gjennom profesjonelle hudpleiesalonger, ikke til

nettbutikker somdumper prisene. Jegmener at det nåer på tide

at hudpleiesalongen tar et standpunkt. Skal man møte konkur-

ransen,måhudpleiesalongenevære lojalemot leverandører som

er lojalemot dem. Ellersgravermansinegengrav.

Kunnskap er suksessfaktoren

- Samtidig mener jeg oppriktig at satstingen på fagkunnskap er

det somutvikler bransjen. Utviklingen går så fort i dag, at hudte-

rapeutene må holde seg løpende oppdatert. Kundene er kunn-

skapsrikeogoppdaterer seggjennom internett. Dukan ikkehvile

deg på gammel kunnskap. Skal du lykkes som terapeut i årene

somkommer,mådu tilegnedegdybdekunnskap, avrunderHilde

Midthjell.

Dermanorgründer Hilde Midthjell og NFVBs medlemskontakt Adrienne

Hughes er gamle arbeidskolleger. - Det var en spennende tid, for oss

begge, smiler Hilde og roser Adriennes innsats som rektor på Hudpleie-

akademiet.

- Hilde har vært utrolig inspirerende, og jeg håper å få henne med i

NFVBs nettverk for å dele sine erfaringer. Hvis hun har tid til overs,

supplerer Adrienne.

[ bransjeprofilen ]

«Kundene er kunnskapsrike og oppdaterer seg gjennom

internett. Du kan ikke hvile deg på gammel kunnskap. Skal du

lykkes som terapeut i årene som kommer, må du tilegne deg

dybdekunnskap»

Hilde Midthjell

Fakta :