SALONG 3-2015
32
utallige intervjuer. Med hardt arbeid, selvdisiplin og god fagkunn-
skap var hun en pådriver i arbeidet med å bygge opp og forme
denprofesjonelledelenav hudpleiebransjengjennom20år. Enav
suksessfaktorene har vært å finne frem til profesjonelle merker
somhar et utviklingspotensial
- Interessen for hudpleiebransjen ble vekket på en verdenskon-
gress for bransjen. Etter å ha sett nærmere på det somden gan-
gen fantes på av produkter på markedet, oppdaget jeg raskt at
mange produktpåstander fra ulike leverandører ikke holdt mål.
Det varmye humbug. Det inspirertemeg til å gå igjennom ingre-
dienslister, undersøke hva som faktisk virket og hva som var
nice-to-have ingredienser.
- Jeg fant gode merker, som Decléor og MD Formulations, og
det ble starten på Dermanor. Jeg ville gi hudterapeutene de pro-
fesjonelleproduktenede fortjente. Det var ensterkdrivkraft, som
gjorde at jeg holdt ut en arbeidskrevende tilværelse så lenge som
jeggjorde.Det var ikkeakkurat noe luksusliv. Jegharhattmindre
fritidenndefleste jegkjenner,minnesHilde.
På spørsmål omhvemsomhar inspirert hennemest i hudpleie-
bransjen, kommer svaret kontant;
-Uten tvil JoeLewis II. Haner helt genial, ogvirkeliget ikon innen
utviklingen av cosmeceuticals som fagområde. Da jeg ble intro-
dusert til cosmeceuticals i 1994, var jeg skeptisk i starten, men
ble raskt overbevist. Jegsåat dettevar startenpåennyæra innen
profesjonell hudpleie. Jeg er stolt over mitt samarbeid med Joe
Lewis gjennom så mange år, og at han fortsatt er med på leve-
randørsiden hos Dermanor, gjennom Elisabeth Arden Pro, opp-
summerer hun.
Navn:
HildeMidthjell
Aktuellsom:
Gründer avDermagruppen.
Merittliste:
Treår påmedisinstudiet vedUniversitetet
i Oslo, inkludert ett forskningsårpåRadiumhospitalet
med føflekkreft som spesialområde. Startet Derma-
nor/Dermagruppen, som hun utviklet og ledet gjen-
nom 20 år. Da hun solgte seg ut av Dermagruppen i
2007 - 2009, hadde hun bygget opp konsernet til å bli
Nordens største leverandør av hudpleieprodukter til
det profesjonelle hudpleiemarkedet. Omsetningen
på salgstidspunktet var imponerende 400 millioner
kroner, med like imponerende 80 millioner kroner i
resultat på bunnlinjen. Konsernet hadde dattersel-
skap i Sverige og Danmark og et eget selskap Der-
moapo, som leverte produkter til apotek, samt sko-
lene Hudpleieakademiet i Norge og Elisabethskolan
i Sverige. I 2009 kjøpte hun den tradisjonsrike strik-
keprodusentenDaleofNorway, somhunhar et bren-
nendeengasjement for og fortsatt leder.
Vær lojal mot lojale leverandører
Hudpleiebransjen har vært gjennom en rivende utvikling. Profe-
sjonalisering av tjenester og fokusering på produktsalget har gitt
et løft. Samtidig byr netthandelen på en reell trussel mot salon-
genes inntjening. Finnes det noen oppskrift på å håndtere kon-
kurransen franettbutikkene?
- Gråmarkedet er kommet for å bli, og det er ikke til å legge skjul
på at det har vært en utfordring for Dermanor og andre leveran-
dører. Det er også enutfordring for hudpleiesalongene. MenDer-
manor har alltid vært lojal mot sine kunder. Profesjonelle pro-
dukter selges gjennom profesjonelle hudpleiesalonger, ikke til
nettbutikker somdumper prisene. Jegmener at det nåer på tide
at hudpleiesalongen tar et standpunkt. Skal man møte konkur-
ransen,måhudpleiesalongenevære lojalemot leverandører som
er lojalemot dem. Ellersgravermansinegengrav.
Kunnskap er suksessfaktoren
- Samtidig mener jeg oppriktig at satstingen på fagkunnskap er
det somutvikler bransjen. Utviklingen går så fort i dag, at hudte-
rapeutene må holde seg løpende oppdatert. Kundene er kunn-
skapsrikeogoppdaterer seggjennom internett. Dukan ikkehvile
deg på gammel kunnskap. Skal du lykkes som terapeut i årene
somkommer,mådu tilegnedegdybdekunnskap, avrunderHilde
Midthjell.
Dermanorgründer Hilde Midthjell og NFVBs medlemskontakt Adrienne
Hughes er gamle arbeidskolleger. - Det var en spennende tid, for oss
begge, smiler Hilde og roser Adriennes innsats som rektor på Hudpleie-
akademiet.
- Hilde har vært utrolig inspirerende, og jeg håper å få henne med i
NFVBs nettverk for å dele sine erfaringer. Hvis hun har tid til overs,
supplerer Adrienne.
[ bransjeprofilen ]
«Kundene er kunnskapsrike og oppdaterer seg gjennom
internett. Du kan ikke hvile deg på gammel kunnskap. Skal du
lykkes som terapeut i årene som kommer, må du tilegne deg
dybdekunnskap»
Hilde Midthjell
Fakta :