Previous Page  31 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 56 Next Page
Page Background

SALONG 3-2015

31

Vi besøkte henne hjemme i sveitservillaen på

Vettre i Asker før sommeren, og fikk se den siste

kolleksjonenavstrikkeprodukter fraDaleofNor-

way.

- Jeg sitter fortsatt i styret i Dermagruppen, og

jeg følger med på det som skjer i hudpleiebran-

sjen, selv om hovedfokuset selvsagt er på min

nye baby, strikkeprodusenten Dale of Norway,

smiler Hilde Midthjell. Hun geleider oss inn i entréen, og vi slår

oss ned rundt kjøkkenbordet sammen med huskatten, som føl-

germatmor skritt for skritt.

Med sommertemperatur og bølgeskvulp mot svabergene uten-

for stuedøren, er det lett å tenke at vi er på besøk hos en førtids-

pensjonist somnyter sitt otium. Men det er vi definitivt ikke. Hilde

har et tett program, ogsms-er tikker innpåmobiltelefon i samme

takt sompendelslagene i et klassisk gulvur. Det ermange somvil

ha en bit av hennes tid. Men hun fant litt ledig plass på program-

met, for å taet gjensynsmøtemeden tidligeremedarbeider, Adri-

enne Hughes. Det ble litt mimring og noen tilbakeblikk på store

ogsmåhendelser gjennomDermanorshistorie.

Utrettelig

Etter salget av Dermagruppen til Christian Ringnes i 2007 - 2009,

tikket det inn 500 millioner kroner på Hilde Midthjells konto.

Mange ville vinket farvel til arbeidslivet etter et slikt salg. Sær-

lig med tanke på den utrettelige innsatsen hun hadde lagt ned i

Dermanor gjennomenperiodepå20år. Det har ikkebare vært en

danspå roser. Hvaer det somdriver henne?

- Du solgte deg ut av Dermanor og kunne levd herrens glade

dager uten å gjøre noe som helst. Hva fikk deg til å gå løs på et

prosjekt somDale of Norway? Det høres veldig strevsomt, risiko-

fylt og krevende ut å overta en strikkebedrift som slet i motvind.

Liker duåplagedegselv?

- På ingen måte, men jeg er ikke typen til å sette meg ned. Så

jeg var åpen for nye engasjementer, selv om jeg hadde en tanke

omå trappe ned tempoet. Det var litt tilfeldig at jeg kjøpte Dale of

Norway, det skjedde nok litt spontant. Men så begynte snøballen

å rulle, og man blir revet med. Jeg vet ikke helt hva det er, men

jeg er nok både utrolig sta og disiplinert, og jeg blir ganske ivrig

når jeg jobber med ting som jeg synes er gøy. Det ligger i blodet.

De som kjenner meg sier jeg er et atomkraftverk. Pensjonering

er ikke noe jeg tenker på, klukkler Hilde Midthjell, før hun raskt

blir alvorlig.

- Men jeg skal ikke legge skjul på at det har vært harde tak å

omstille Dale of Norway. Bedriften gikk med underskudd da jeg

kjøpte den i 2009, og det var nødvendig å ta grep. Selv om jeg ikke

hadde faglig kunnskap om denne typen virksomhet, ble jeg fasi-

nert av demulighetene jeg så for Dale. Jeg hadde egentlig tenkt å

bidra med prosjekter som eier og styrearbeid, men fra 2013 gikk

jeg inn som daglig leder. Det har vært gøy å være med å bygge et

solid fundament for en så tradisjonsrik bedrift. Dale of Norway

har vært en hjørnestensbedrift i Dale samfunnet siden 1879, og

er en av få tekstilbedrifter som fortsatt har produksjon i Norge.

Det forplikter. Samtidigmåvi skapenye ting. Jegharnokutfordret

organisasjonen på å lage mer moderne design og kvaliteter. Jeg

liker åværehands-on.Mitt hovedfokuser å få folk til ågå i samme

retning, og jobbemed de riktige tingene. Da skapes resultater, og

det inspirerermeg.

På jakt etter ungdomskilden

Hildes bakgrunn som legestudent og omreisende selger av pro-

dukter til hudpleiesalonger land og strand rundt, går igjen i

D e r m a n o r - g r ü n d e r

Hilde Midthjell

- Jeg har alltid drevet meg selv fremover, og trives med et høyt tempo, fastslår Hilde Midt-

hjell. Det er noen år siden gründeren solgte seg ut av Dermagruppen, men hjertet banker

fortsatt for Dermanor.

Fortsatt i støtet

Tekst og foto:

Bjørn Kollerud

[ bransjeprofilen ]