SALONG 3-2015
31
Vi besøkte henne hjemme i sveitservillaen på
Vettre i Asker før sommeren, og fikk se den siste
kolleksjonenavstrikkeprodukter fraDaleofNor-
way.
- Jeg sitter fortsatt i styret i Dermagruppen, og
jeg følger med på det som skjer i hudpleiebran-
sjen, selv om hovedfokuset selvsagt er på min
nye baby, strikkeprodusenten Dale of Norway,
smiler Hilde Midthjell. Hun geleider oss inn i entréen, og vi slår
oss ned rundt kjøkkenbordet sammen med huskatten, som føl-
germatmor skritt for skritt.
Med sommertemperatur og bølgeskvulp mot svabergene uten-
for stuedøren, er det lett å tenke at vi er på besøk hos en førtids-
pensjonist somnyter sitt otium. Men det er vi definitivt ikke. Hilde
har et tett program, ogsms-er tikker innpåmobiltelefon i samme
takt sompendelslagene i et klassisk gulvur. Det ermange somvil
ha en bit av hennes tid. Men hun fant litt ledig plass på program-
met, for å taet gjensynsmøtemeden tidligeremedarbeider, Adri-
enne Hughes. Det ble litt mimring og noen tilbakeblikk på store
ogsmåhendelser gjennomDermanorshistorie.
Utrettelig
Etter salget av Dermagruppen til Christian Ringnes i 2007 - 2009,
tikket det inn 500 millioner kroner på Hilde Midthjells konto.
Mange ville vinket farvel til arbeidslivet etter et slikt salg. Sær-
lig med tanke på den utrettelige innsatsen hun hadde lagt ned i
Dermanor gjennomenperiodepå20år. Det har ikkebare vært en
danspå roser. Hvaer det somdriver henne?
- Du solgte deg ut av Dermanor og kunne levd herrens glade
dager uten å gjøre noe som helst. Hva fikk deg til å gå løs på et
prosjekt somDale of Norway? Det høres veldig strevsomt, risiko-
fylt og krevende ut å overta en strikkebedrift som slet i motvind.
Liker duåplagedegselv?
- På ingen måte, men jeg er ikke typen til å sette meg ned. Så
jeg var åpen for nye engasjementer, selv om jeg hadde en tanke
omå trappe ned tempoet. Det var litt tilfeldig at jeg kjøpte Dale of
Norway, det skjedde nok litt spontant. Men så begynte snøballen
å rulle, og man blir revet med. Jeg vet ikke helt hva det er, men
jeg er nok både utrolig sta og disiplinert, og jeg blir ganske ivrig
når jeg jobber med ting som jeg synes er gøy. Det ligger i blodet.
De som kjenner meg sier jeg er et atomkraftverk. Pensjonering
er ikke noe jeg tenker på, klukkler Hilde Midthjell, før hun raskt
blir alvorlig.
- Men jeg skal ikke legge skjul på at det har vært harde tak å
omstille Dale of Norway. Bedriften gikk med underskudd da jeg
kjøpte den i 2009, og det var nødvendig å ta grep. Selv om jeg ikke
hadde faglig kunnskap om denne typen virksomhet, ble jeg fasi-
nert av demulighetene jeg så for Dale. Jeg hadde egentlig tenkt å
bidra med prosjekter som eier og styrearbeid, men fra 2013 gikk
jeg inn som daglig leder. Det har vært gøy å være med å bygge et
solid fundament for en så tradisjonsrik bedrift. Dale of Norway
har vært en hjørnestensbedrift i Dale samfunnet siden 1879, og
er en av få tekstilbedrifter som fortsatt har produksjon i Norge.
Det forplikter. Samtidigmåvi skapenye ting. Jegharnokutfordret
organisasjonen på å lage mer moderne design og kvaliteter. Jeg
liker åværehands-on.Mitt hovedfokuser å få folk til ågå i samme
retning, og jobbemed de riktige tingene. Da skapes resultater, og
det inspirerermeg.
På jakt etter ungdomskilden
Hildes bakgrunn som legestudent og omreisende selger av pro-
dukter til hudpleiesalonger land og strand rundt, går igjen i
D e r m a n o r - g r ü n d e r
Hilde Midthjell
- Jeg har alltid drevet meg selv fremover, og trives med et høyt tempo, fastslår Hilde Midt-
hjell. Det er noen år siden gründeren solgte seg ut av Dermagruppen, men hjertet banker
fortsatt for Dermanor.
Fortsatt i støtet
Tekst og foto:
Bjørn Kollerud
[ bransjeprofilen ]