F R I S Ø R 4
•
2 0 1 5
10
l e d e r
d i r e k t ø r
o l a v e i k e m o
Tøffere tider gir også nye
M U L I G H E T E R
Vel møtt igjen til en aktiv og utfordrende høst!
Mye har skjedd i Norge de siste månedene, og ikke alt er like positivt, verken for næringslivet eller
Norge somnasjon. Lavere oljepris, og konsekvensene av høyere ledighet begynner åmerkes også
for frisør- og velværebedriftene. Allerede i fjormerket vi en stagnasjon, og i år er det langt flere som
melder omtilbakegangog redusert omsetning.
Hva kan vi gjøre - i fellesskap og hver for oss?
NFVBs rolle er å jobbe for bransjen og fellesskapet, med god støtte fra NHO og NHO Handel. Våre
tillitsvalgteistyret,iutvalgeneogifylkenearbeiderkontinuerligmedåpåvirkepolitikereogbyråkra-
tiet, slikat dine rammebetingelser blir bestmulig. Sakenomnetthandel ogomnei til søndagsåpent
er gode eksempler på felles innsats. At lærlingetilskuddet har økt betydelig de siste to årene, er en
seierNFVBogvåre tillitsvalgtekan taenstor del aværen for. Detteer noesomhar direktebetydning
for din inntjening. UtenNFVBogNHOHandel villebransjenhatt dårligere vilkår.
Det er likevel ikke til å komme unna at en vesentlig del av jobben må gjøres av deg selv, i din egen
bedrift.
Dødtiden må reduseres!
Viharilangtidsettensvakproduktivitetimangebedrifter.Deterfordårligsamsvarmellombeman-
ning og kunder. Enkelte frisører, ja til og med hele salonger, har 40 prosent eller mer i dødtid. Tid-
ligere kunneman kamuflere dette gjennomstadige prisøkninger, somsikret både lønnsøkning og
overskudd. Den tiden er nå over. Det må rett og slett settes større krav til effektivitet både for den
enkelteogbedriften. Ansattemåha fullere lister, bedriftenmåværenøyemedå tilpassebemannin-
gen til behovet. Det må utvikles nye konsepter, nye prismodeller, nye måter å tiltrekke seg kunder
og få tilmersalg. Produktivitetsutviklingen i bransjener rett ogslett ikkeder. Dettemåendres–nå!
Landsmøtet blir avgjørende
Når dette leses, er kommunevalget overstått, og din lokale kommune har fått nytt styre for de kom-
mendefireårene. Det er «valgår» iNFVBogså. Landsmøtet 2015skal velgenytt styre for deneste to
årene, et styresomfår enavgjørende rolle i å ledebransjen i enstadig tøfferehverdag.
Landsmøtets viktigste sak blir å diskutere hvordan NFVBs medlemsbedrifter kan få en sterkere
profil og identitet. Kan vi gjøre NFVB til en mer synlig merkevare, som står fram i kontrast til «bil-
ligsalonger» og useriøse aktører? Skal vi skape noe somgir både bransjen selv og kundene en klar
oppfatningav kvalitet?Det betyr i så fall at vimå vågeå sette størrekrav tilmedlemsskapet ogmed-
lemsbedriftene, inkludert de ansatte. Sertifisering og autorisasjon har vært et tema i mange år, og
somNFVB har jobbet for både her hjemme og internasjonalt. Nå har vi hentet inspirasjon fra våre
naboland Danmark og Sverige til en ny identitet, en ny merkvare, som gir både frisørbedrifter og
andre velværebedrifter en tydligereprofil somseriøseoggodebedrifter.
Vi gleder oss til en spennede diskusjon på landsmøtet i oktober, og håper du vil væremed og forme
framtiden.
OlavEikemo
DirektørNFVB
«Kan vi gjøre NFVB til
en mer synlig merke-
vare, som står fram i
kontrast til «billigsa-
longer» og useriøse
aktører?»