Background Image
Previous Page  10 / 104 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 104 Next Page
Page Background

F R I S Ø R 4

2 0 1 5

10

l e d e r

d i r e k t ø r

o l a v e i k e m o

Tøffere tider gir også nye

M U L I G H E T E R

Vel møtt igjen til en aktiv og utfordrende høst!

Mye har skjedd i Norge de siste månedene, og ikke alt er like positivt, verken for næringslivet eller

Norge somnasjon. Lavere oljepris, og konsekvensene av høyere ledighet begynner åmerkes også

for frisør- og velværebedriftene. Allerede i fjormerket vi en stagnasjon, og i år er det langt flere som

melder omtilbakegangog redusert omsetning.

Hva kan vi gjøre - i fellesskap og hver for oss?

NFVBs rolle er å jobbe for bransjen og fellesskapet, med god støtte fra NHO og NHO Handel. Våre

tillitsvalgteistyret,iutvalgeneogifylkenearbeiderkontinuerligmedåpåvirkepolitikereogbyråkra-

tiet, slikat dine rammebetingelser blir bestmulig. Sakenomnetthandel ogomnei til søndagsåpent

er gode eksempler på felles innsats. At lærlingetilskuddet har økt betydelig de siste to årene, er en

seierNFVBogvåre tillitsvalgtekan taenstor del aværen for. Detteer noesomhar direktebetydning

for din inntjening. UtenNFVBogNHOHandel villebransjenhatt dårligere vilkår.

Det er likevel ikke til å komme unna at en vesentlig del av jobben må gjøres av deg selv, i din egen

bedrift.

Dødtiden må reduseres!

Viharilangtidsettensvakproduktivitetimangebedrifter.Deterfordårligsamsvarmellombeman-

ning og kunder. Enkelte frisører, ja til og med hele salonger, har 40 prosent eller mer i dødtid. Tid-

ligere kunneman kamuflere dette gjennomstadige prisøkninger, somsikret både lønnsøkning og

overskudd. Den tiden er nå over. Det må rett og slett settes større krav til effektivitet både for den

enkelteogbedriften. Ansattemåha fullere lister, bedriftenmåværenøyemedå tilpassebemannin-

gen til behovet. Det må utvikles nye konsepter, nye prismodeller, nye måter å tiltrekke seg kunder

og få tilmersalg. Produktivitetsutviklingen i bransjener rett ogslett ikkeder. Dettemåendres–nå!

Landsmøtet blir avgjørende

Når dette leses, er kommunevalget overstått, og din lokale kommune har fått nytt styre for de kom-

mendefireårene. Det er «valgår» iNFVBogså. Landsmøtet 2015skal velgenytt styre for deneste to

årene, et styresomfår enavgjørende rolle i å ledebransjen i enstadig tøfferehverdag.

Landsmøtets viktigste sak blir å diskutere hvordan NFVBs medlemsbedrifter kan få en sterkere

profil og identitet. Kan vi gjøre NFVB til en mer synlig merkevare, som står fram i kontrast til «bil-

ligsalonger» og useriøse aktører? Skal vi skape noe somgir både bransjen selv og kundene en klar

oppfatningav kvalitet?Det betyr i så fall at vimå vågeå sette størrekrav tilmedlemsskapet ogmed-

lemsbedriftene, inkludert de ansatte. Sertifisering og autorisasjon har vært et tema i mange år, og

somNFVB har jobbet for både her hjemme og internasjonalt. Nå har vi hentet inspirasjon fra våre

naboland Danmark og Sverige til en ny identitet, en ny merkvare, som gir både frisørbedrifter og

andre velværebedrifter en tydligereprofil somseriøseoggodebedrifter.

Vi gleder oss til en spennede diskusjon på landsmøtet i oktober, og håper du vil væremed og forme

framtiden.

OlavEikemo

DirektørNFVB

«Kan vi gjøre NFVB til

en mer synlig merke-

vare, som står fram i

kontrast til «billigsa-

longer» og useriøse

aktører?»