Previous Page  86 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 86 / 108 Next Page
Page Background

FRISØR /

2-2015

86

fra bransjen

ekko

Gull, ære

og

hardt arbeid

NRK har laget en dokumentarserie der de setter fokus på

yrkesfag. Her følger man gjennom fem episoder det norske

yrkeslandslaget som konkurrerte i EuroSkills i Frankrike

i fjor. 13 unge, norske talenter konkurrerte innen 11 ulike

yrkesfag. NRK fulgte spesielt fire av disse; en bilmekaniker,

enservitør, enpleie- ogomsorgsarbeider - ogen frisør.

Unge talenter

Dette er en positiv vinkling for å sette søkelys på yrkesfagut-

dannede. Den 1. mars var fristen for å søke videregående –

og NRK har satt søkelys på dette på i flere av sine kanaler,

bådepånett, tv og radio. Programskapernehar også oppfor-

dret Jenny Skavlan til å twitre litt omdette –hun fronter også

NHOskampanjeomå testeut yrkesfag (seegensak).

Spre budskapet

Selv omsøknadsfristen for offentligeskoler har vært, såspre

gjerne alle positive linker omyrkesfag hele året. Her trenger

vi all mulig drahjelp til å få ungdom til å velge noe annet enn

mediaogkommunikasjon.

Aktuell link:

http://tv.nrk.no/serie/gull-aere-og-hardt-arbeid

J enny Skavl an

testeryrkesfag

I samarbeid med NHO-felleskapet har Jenny Skavlan testet fem

yrkesfag! Hun prøver seg som kokk, industriell matprodusent,

elektriker,møbelsnekker - og frisør.

- Da jeg fikk prøvemeg som frisørmed Stine (i Adamog Eva) fikk

jeg virkelig kjenne på ansvaret man har. Man har jo alle sittet i fri-

sørstolen og svettet i henda fordi man ikke er fornøyd. Så da gjel-

der det å lese kunden ordentlig og gjøre at de smiler fra øre til øre

når de forlater salongen. Man har jo mulighet til å gi folk en frisk

start med mer selvtillit. Og så gjelder det å være god på small-

talk.

Aktuell link:

www.jennyskavlan.com/filmer/frisor/

Aveda slår et slag for tilgangen til rent drikkevann i utsatte

u-land. Hvert år samlesAveda-frisører, spa-terapeuter og

ansatte verdenover til en innsamlingsaksjon.

- I 2014 samlet vi inn 45 mill. kr på verdensbasis. Det er

en sum som gjør en forskjell. I fjor kom beløpet fra salg

av duftlys, Aveda Light The Way, og gikk i sin helhet til to

landsbyer på Madagaskar, forteller Brand Manager Ellen

MarieJohansen iWeareOne.

Rent vann

- Det er fint å være på det norske yrkes-

landslaget, sier Marthe Blystad fra På

Håret Bogstadveien.