Previous Page  47 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 52 Next Page
Page Background

SALONG 4-2015

47

ØyenbrynstylistenFredHamel-

tenas introdusererPower Infu-

sion for proffmarkedet. Det dreier

segomet far-

gekonsept, en

produktserieog

ensignaturbe-

handling. Bryn-

ogvippefargene

holder lengeog

gir ogsåbre-

dereog fyldigere

bryn. Produk-

tenedistribu-

eresavEnkelt&

Greit as til frisør-

bransjen,mens

FredHamelten

ashar distribu-

sjonsrettighe-

tene til spa- og

hudpleiebran-

sjen.

SIGNERT

APOTEKENE fosser frem

KFL FAGFORUM 2015:

Apotekenes satsning på produktsalg gir uttelling i år som i fjor. Fokus på faglige til-

leggstjenester, som hudpleieveiledning, føflekktesting, hudanalyser og salg av cross-

channelmerker somDermalogica, ernoennøkkelord for suksessen.

Mensproduktsalgetinnendettotalehudpleiemarkedetanslagsvisøktemedbeskjedne

1%førstehalvår 2015, kunne apotekenenotere seg enhyggelig fremgang. Hele 8 av 10

toppmerker kan notere seg vekst. Ifølge Farmstat økte salget med 6,7% første halvår

målt i verdi, mens Kosmetikkleverandørenes forening, KLF, opererer med et vekst-

anslag på hele 8,9%. Apotekene har definitivt gjort en god jobb og fått uttelling for inn-

satsen. En tilleggsforklaring, er ogsåat det stadigetableresnyeapotek.

TA UTFORDRINGEN PÅ ALVOR!

Hudpleiesalongene trenger produktsalget for å drive lønnsomt. Med hudterapeutenes

ekspertise ligger alt til rette for hyggelige salgstall. Men det er ikke lenger nok å gjøre

ting halvhjertet. Det må holdes et målrettet fokus på produktsalget, skal man kapre

kundenesoppmerksomhet oggunst. I premiumapoteksomVitaExclusiveansettesdet

hudterapeuter for å bistå kundene. Dette krever ekstra oppmerksomhet fra hudpleie-

salonger, somskalmøtedennekonkurransen.

Kanskje harman noe å lære av apotekene. I mange apotek er salgsområdet er utvidet,

produktbredden økt, samtidig som apotekene har posisjonert seg med sortiments-

bredder fra basic til premium, fra problemløsning til beauty. De har også utviklet funk-

sjonelle e-handelsløsninger. Resultatet er økt salg. Innsatsen har resultert i at total-

markedet har økt,men altså ikke i hudpleiesalonger, skal vi tolke tallene, somfor øvrig

ikkebør lesessomnoenabsolutt fasit.

STERK VEKST I E-HANDEL

Ikke overraskende forsetter veksten i netthandelen innen kategorien personlig pleie/

helse med mere. Med drøye 15 % vekst er toppen er altså ikke nådd. En av utfordrin-

gene for hudpleiesalonger, er at nettbutikkene blir stadig mer sofistikerte. Personifi-

sering, bedre logistikk, returordninger og flere leveringsalternativer bidrar til å utvikle

netthandelen. Vi ser også fremveksten av parfymerigiganter somDouglas Nordic sat-

ser tungt på netthandel. I tillegg til salg over disk, regner Douglasmed at halvparten av

omsetningen på sikt vil stamme fra nettsalg. Det kan også være verd å merke seg at

norske nettkunder hos Douglas betjenes fra Tyskland for å holde prisene nede. Kon-

kurransenhardner altså fraflerekanaler. Det krevesdefinitivt engasjement ogkreative

løsninger, skal hudpleiebransjenbeholdeproduktsalget.

KLFs adm. direktør Finn Rasmussen (til høyre) kunne fremlegge trender for

produktsalg på KLFs fagforum i Oslo.