SALONG 4-2015
47
ØyenbrynstylistenFredHamel-
tenas introdusererPower Infu-
sion for proffmarkedet. Det dreier
segomet far-
gekonsept, en
produktserieog
ensignaturbe-
handling. Bryn-
ogvippefargene
holder lengeog
gir ogsåbre-
dereog fyldigere
bryn. Produk-
tenedistribu-
eresavEnkelt&
Greit as til frisør-
bransjen,mens
FredHamelten
ashar distribu-
sjonsrettighe-
tene til spa- og
hudpleiebran-
sjen.
SIGNERT
APOTEKENE fosser frem
KFL FAGFORUM 2015:
Apotekenes satsning på produktsalg gir uttelling i år som i fjor. Fokus på faglige til-
leggstjenester, som hudpleieveiledning, føflekktesting, hudanalyser og salg av cross-
channelmerker somDermalogica, ernoennøkkelord for suksessen.
Mensproduktsalgetinnendettotalehudpleiemarkedetanslagsvisøktemedbeskjedne
1%førstehalvår 2015, kunne apotekenenotere seg enhyggelig fremgang. Hele 8 av 10
toppmerker kan notere seg vekst. Ifølge Farmstat økte salget med 6,7% første halvår
målt i verdi, mens Kosmetikkleverandørenes forening, KLF, opererer med et vekst-
anslag på hele 8,9%. Apotekene har definitivt gjort en god jobb og fått uttelling for inn-
satsen. En tilleggsforklaring, er ogsåat det stadigetableresnyeapotek.
TA UTFORDRINGEN PÅ ALVOR!
Hudpleiesalongene trenger produktsalget for å drive lønnsomt. Med hudterapeutenes
ekspertise ligger alt til rette for hyggelige salgstall. Men det er ikke lenger nok å gjøre
ting halvhjertet. Det må holdes et målrettet fokus på produktsalget, skal man kapre
kundenesoppmerksomhet oggunst. I premiumapoteksomVitaExclusiveansettesdet
hudterapeuter for å bistå kundene. Dette krever ekstra oppmerksomhet fra hudpleie-
salonger, somskalmøtedennekonkurransen.
Kanskje harman noe å lære av apotekene. I mange apotek er salgsområdet er utvidet,
produktbredden økt, samtidig som apotekene har posisjonert seg med sortiments-
bredder fra basic til premium, fra problemløsning til beauty. De har også utviklet funk-
sjonelle e-handelsløsninger. Resultatet er økt salg. Innsatsen har resultert i at total-
markedet har økt,men altså ikke i hudpleiesalonger, skal vi tolke tallene, somfor øvrig
ikkebør lesessomnoenabsolutt fasit.
STERK VEKST I E-HANDEL
Ikke overraskende forsetter veksten i netthandelen innen kategorien personlig pleie/
helse med mere. Med drøye 15 % vekst er toppen er altså ikke nådd. En av utfordrin-
gene for hudpleiesalonger, er at nettbutikkene blir stadig mer sofistikerte. Personifi-
sering, bedre logistikk, returordninger og flere leveringsalternativer bidrar til å utvikle
netthandelen. Vi ser også fremveksten av parfymerigiganter somDouglas Nordic sat-
ser tungt på netthandel. I tillegg til salg over disk, regner Douglasmed at halvparten av
omsetningen på sikt vil stamme fra nettsalg. Det kan også være verd å merke seg at
norske nettkunder hos Douglas betjenes fra Tyskland for å holde prisene nede. Kon-
kurransenhardner altså fraflerekanaler. Det krevesdefinitivt engasjement ogkreative
løsninger, skal hudpleiebransjenbeholdeproduktsalget.
KLFs adm. direktør Finn Rasmussen (til høyre) kunne fremlegge trender for
produktsalg på KLFs fagforum i Oslo.