F R I S Ø R 5
•
2 0 1 5
64
ning fra de elevene som har den riktige motivasjo-
nen for åbli frisører. Du får ogsåmuligheten til åfinne
dyktige lærlinger sompasser i dinbedrift.
I tillegg må man påvirke skoleeier, slik at elevene på
VG 1 design og håndverk har en reell mulighet for å
prøveutdeforskjelligeyrkeneiprosjekttilfordypning.
Vekslingsmodeller
I flere fylker er det startet forsøk med forskjellige
modeller for veksling mellom skole og bedrift gjen-
nom deler eller hele utdanningsløpet. Det er viktig
at dere sombransjens aktører deltar aktivt der disse
prosjektene gjennomføres. Dette vil være viktige
bidrag i utviklingen av et mer relevant utdanningsløp
for bransjen, somvil gi oss lærlingermed riktigmoti-
vasjonogkompetanse til yrket.
Involver skolen og lærerne
Har lauget faglige kurs/arrangement vil man kunne
knytte sterkere bånd mellom bedriftene og skolen,
ved å invitere elever og lærere til disse arrangemen-
tene. Lærerne blir oppdatert på hva som rører seg
faglig, og elevene får innblikk i hvordan det er å være
frisør. Vinn- vinn for alle!
Laug og lokale nettverk
NFVB ser at det det blir færre og færre laug som er
aktive. Om man ikke har de samme behovene i dag
som for 10 – 20 år siden, vil det uansett være vik-
tig at bransjen lokalt har en møteplass, og et nett-
verk. Dette kan for eksempel gjøres så enkelt som å
begrense laugets oppgave til å etablere samarbeid
mellom skole og bedrifter lokalt. Dette vil dere som
bedriftseiere på sikt tjene på, og det er kun dere som
kangjøredenne jobben lokalt.
Omdømme
Et siste viktig element i arbeidet med å få flere til å
velge frisørfaget som yrke, er bransjens omdømme.
Å skape et godt omdømme for frisørbransjen starter
i hver og en bedrift. Hvordan man tar imot utplasse-
ringselever, følger opp lærlinger gjennom læretiden,
• I 2005vardet 1319søkereog1016fikkplass
på frisørlinja. I 2014 var det 760søkereog
640fikkplass (tall pr 1.12.14).
• Antall inngåtte lærekontrakter for elever
med rettighet har varierer fra466 i 2008 til
459 i 2014. Høyest antall var i 2012med534
inngåttekontrakter. Antall «rettighetskon-
trakter»holder segganskestabilt.
• Antallet lærekontrakter for elever fra
privatistskoler økte fra284 i 2003, til en topp
i 2007med502. Etter dettehar det vært en
gradvisnedgang til i snitt 350desiste tre
årene.
• Frafall i læretidenhar for detmestegått
nedover etter toppåret 2005, hvor det ble
registrert 320somfalt fra. I 2012og2013
var tallenehenholdsvis206og134.
• Siden2008er avlagtesvenneprøver ligget i
snitt på860pr år.
Noen eksempler fra
statistikken over søkere til skole
og læreplasser:
oppfølging av HMS og lønn og andre goder ermed på
å formebransjensomdømme.
NFVB ser eksempler på at media ikke forholder seg
til fakta når de skriver om bransjen. Dette jobbes det
med fra sentralt hold, men det er vel så viktig at laug
og medlemsbedrifter korrigerer lokalpresse når de
ikke sjekker faktaombransjen. Hjelp får duavNFVB,
NHOHandel oghosNHOs regionskontor.
Din fremtid, din innsats
Vi gjentar til sist det somstår først i artikkelen: Tilgan-
genpåkompetente lærlingermeddenriktigemotiva-
sjonen for faget er avhengigav ogsåDINinnsats!
Hvordan man tar
imot utplasse-
ringselever, følger
opp lærlinger gjen-
nom læretiden,
oppfølging av HMS
og lønn og andre
goder er med på
å forme bransjens
omdømme.
t ema
: lær l i ng e r