FRISØR /
2-2015
8
-
leder
direktør
olav eikemo
Det er vår, vi gårmot lysere tider. Menmens vi i mange år har vært vant med at
solen skinner fra en himmel fri for mørke økonomiske skyer, er denne våren
annerledes.
En ny virkelighet
Først litt om det store bildet: Oljeprisen har kollapset, og vil neppe nå gamle
høyder på en lang stund. Statens inntekter reduseres, innsparinger venter.
Dette har igjen ført til at valutakursene har endret seg, slik at alle importerte
varer blir vesentlig dyrere enn tidligere. Bak oss har vi også flere år med kraf-
tig reallønnsvekst. Mange av oss har tenkt at dette ikke kunne vare, og det ser
ut som om vi får rett. Det er paradoksalt at de mest streikevillige i fjor, i olje-
bransjen, harmistet 10.000 arbeidsplasser på kort tid. På lengre sikt vil dette få
betydningogså for omsetningen i vår bransje. Vi spår at i 2015blir det i beste fall
0-vekst, ogsvekket lønnsomhet.
Salongens hverdag
En viktig del av salongens omsetning skjer gjennom produktsalget. I senere
tid har imidlertid netthandel og tax-freehandel begynt å selge det som før var
salongeksklusive produkter, og bidratt til å presse prisene nedover. Enkelte
merkevareleverandører har forlatt sine tidligere strategier om ren profesjonell
distribusjon, og satser på netthandel eller andre konkurrerende salgskanaler.
Spørsmålet er hvordan salongene møter denne utfordringen. Skal man selge
samme varer i salong som på nett, er det helt klart at man må sette fokus på
innkjøpspriser ogmarginer.
Vær innkjøpsbevisst
Uansett må dere som salongeiere bli mer profesjonelle som innkjøpere og
ledere. Hva bør dere satse på i framtiden, og på hvilken måte kan dere stille
krav til leverandørene? Et annet sted i bladet kan dere lese mer om hvordan
en av våre større medlemmer har håndtert den nye situasjonen. NFVB vil i
tiden framover fokuseremer på temaer om innkjøpsstrategier ogmerkevarer,
sammen med kolleger i NHO Handel. Kanskje har vi også litt å lære fra våre
nye forbundsvenner i REMA når det gjelder gode innkjøp? Vi skal hjelpe dere
til åbli dyktigere, og forsvaremarginer ogmarkedsandeler.
Vern om proffkanalen
Mange merker holder heldigvis fast ved den profesjonelle faghandelstrate-
gien, ogbraer det. Det var gledeligåfinnesåmangemerker representert på
åretsHår&Skjønnhet 2015,midt i en turbulent tid. Takk til alle sompå ulike
vis bidro til å styrke den profesjonelle kanalen. Hår & Skjønnhet skal bidra
til å gi fagutøverne konkurransekraft. Det var en flott helg, somdu kan lese
mer ompådepåfølgendesidene.
Jeg håper å se dere på et NFVB-arrangement i løpet av året! Vi har mye å
snakkeom, og jobbemed.
Medønsker omen travel vår
OlavEikemo
DirektørNFVB
Mot hardere tider
– er du beredt?