Previous Page  8 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 108 Next Page
Page Background

FRISØR /

2-2015

8

-

leder

direktør

olav eikemo

Det er vår, vi gårmot lysere tider. Menmens vi i mange år har vært vant med at

solen skinner fra en himmel fri for mørke økonomiske skyer, er denne våren

annerledes.

En ny virkelighet

Først litt om det store bildet: Oljeprisen har kollapset, og vil neppe nå gamle

høyder på en lang stund. Statens inntekter reduseres, innsparinger venter.

Dette har igjen ført til at valutakursene har endret seg, slik at alle importerte

varer blir vesentlig dyrere enn tidligere. Bak oss har vi også flere år med kraf-

tig reallønnsvekst. Mange av oss har tenkt at dette ikke kunne vare, og det ser

ut som om vi får rett. Det er paradoksalt at de mest streikevillige i fjor, i olje-

bransjen, harmistet 10.000 arbeidsplasser på kort tid. På lengre sikt vil dette få

betydningogså for omsetningen i vår bransje. Vi spår at i 2015blir det i beste fall

0-vekst, ogsvekket lønnsomhet.

Salongens hverdag

En viktig del av salongens omsetning skjer gjennom produktsalget. I senere

tid har imidlertid netthandel og tax-freehandel begynt å selge det som før var

salongeksklusive produkter, og bidratt til å presse prisene nedover. Enkelte

merkevareleverandører har forlatt sine tidligere strategier om ren profesjonell

distribusjon, og satser på netthandel eller andre konkurrerende salgskanaler.

Spørsmålet er hvordan salongene møter denne utfordringen. Skal man selge

samme varer i salong som på nett, er det helt klart at man må sette fokus på

innkjøpspriser ogmarginer.

Vær innkjøpsbevisst

Uansett må dere som salongeiere bli mer profesjonelle som innkjøpere og

ledere. Hva bør dere satse på i framtiden, og på hvilken måte kan dere stille

krav til leverandørene? Et annet sted i bladet kan dere lese mer om hvordan

en av våre større medlemmer har håndtert den nye situasjonen. NFVB vil i

tiden framover fokuseremer på temaer om innkjøpsstrategier ogmerkevarer,

sammen med kolleger i NHO Handel. Kanskje har vi også litt å lære fra våre

nye forbundsvenner i REMA når det gjelder gode innkjøp? Vi skal hjelpe dere

til åbli dyktigere, og forsvaremarginer ogmarkedsandeler.

Vern om proffkanalen

Mange merker holder heldigvis fast ved den profesjonelle faghandelstrate-

gien, ogbraer det. Det var gledeligåfinnesåmangemerker representert på

åretsHår&Skjønnhet 2015,midt i en turbulent tid. Takk til alle sompå ulike

vis bidro til å styrke den profesjonelle kanalen. Hår & Skjønnhet skal bidra

til å gi fagutøverne konkurransekraft. Det var en flott helg, somdu kan lese

mer ompådepåfølgendesidene.

Jeg håper å se dere på et NFVB-arrangement i løpet av året! Vi har mye å

snakkeom, og jobbemed.

Medønsker omen travel vår

OlavEikemo

DirektørNFVB

Mot hardere tider

– er du beredt?