7
FRISØR /
2-2015
[
Signert
: Redaktør Jarl Garder ]
Den superduperviktige
konkurransekraften
Hvilke adjektiver skal man egentlig bruke for å beskrive at
hver enkelt bedrift og hver enkelt yrkesutøver lever av å ha
god konkurransekraft? Konkurransekraft er «mat». Omden
er godeller dårliggjør noemeddeg. Verst er uansett å ikkeha
konkurransekraft. Konsekvenseneer fatale.
Vi vil skape en inspirasjonspandemi
Denne utgaven av FRISØRsetter definitivt søkelys på konkur-
ransekraft. Det er allerede gått noen uker siden vi kåret nor-
gesmestere i flere fag, ÅretsFrisørmedulike kategorivinnere
og arrangerte Hår & Skjønnhet med tett seminarprogram.
Men den energien, den kunnskapen og den entusiasmen du nærmest kunne
ta og føle på disse dagene er noe vi ønsker skal leve lenge og «smitte» mange,
somen inspirasjonspandemi i helebransjen. Derfor bruker vimange sider på å
oppsummere vår bransjes største og viktigste begivenhet. Det handler ikke om
fortid og hva somskjedde i januar/februar, men hva somskjer i tiden fremover.
Det handler omhva DU gjør for å smitte din omgangskrets med inspirasjon og
fåkonkurransekraft.
Hvorfor, hvorfor, hvorfor…
Når salongene står i stor fare for å miste produktsalget til netthandelen og
andre salgskanaler vil det ogsågjørenoemedbedriftens økonomi, ogdeansat-
tes lønn. Hermå virkelig alle ansatte bruke sin konkurransekraft for
åskapeny konkurransekraft. Det vil si at allemåbrukesin fagkunn-
skap både overfor kunder og leverandører. Dumå stille spørsmålet
«Hvorfor?» oftere enn du noensinne har gjort før. Hvorfor skal du
ha det vareutvalget du har? Hvorfor skal kundene kjøpe hos deg?
Les artikkelen om netthandel lenger bak i bladet. Les den flere
ganger, til du har helt under huden at dette dreier seg om din
konkurransekraft –det du lever av.
Så hva gjør du da?
Din oppgave er å få fornøyde kunder, som kommer igjen
og igjen og igjen. Og hvordan skal det skje da?Det hand-
ler omå være bevisst dine suksessfaktorer. Det er ikke
nok å bare svinge saksen og smile. Dumå jobbe som
du skulle bli Årets Frisørbedrift. Du må skaffe deg
konkurransekraft, skikkelig god og næringsrik
konkurransekraft. Det er superduperviktig!
Medønskeomriktiggod lesning