SALONG 3-2015
7
Layout
Kirsti Auke, Kirell Design
E-post: kirsti
@ kirell.no www.kirell.noAnnonseansvarlig
Robin Hasle, Hasle Consult
Tlf: 99 33 60 20
E-post: robin
@ hasleconsult.noTilsendt materiale
returneres ordinært ikke.
Ettertrykk er kun tillatt
med full kildeangivelse.
redaktør
Jarl M. Garder
Tlf: 23 08 79 61
E-post: jarl
@ nfvb.nojournalister
Bjørn Kollerud
Tlf: 93 00 98 56
E-post: bjornk
@ bjornk.noRandi Solstad
Tlf: 93 22 04 72
E-post:
randi.solstad@gmail.comM
I
L
J
Ø
M
E
R
K
E
T
0
7
O
S
L
O
-
2
4
1
3
4
4
Utgiver
Norske frisør- og velværebedrifter
Postboks 7017 Majorstua
0306 Oslo
Tlf: 23 08 79 60
E-post: post
@ nfvb.noHjemmeside:
www.nfvb.nodirektør
Olav Eikemo
Tlf: 23 08 79 63
E-post: olav
@ nfvb.noProduksjon
07 Gruppen AS
jarl
garder
s i g n e r t
r e d a k t ø r
Om menn og muligheter
SALONG nummer 3 2015 gir deg mange gode grunner til å lese bladet nøye. Vårt
hovedfokus i denne utgaven er en av salongenes største forretningsmuligheter:
Menn.
Jegvil troat deflestesalongerhar et avvikmellomprosentmannligbefolkning
og deres prosentandel av kundemassen. En annen viktig sak som settes på agen-
daener
fagutdanningen
. Mangehar sterkemeninger,mengjennomNFVBkandu få
fremført disse til de rette fora.
For å ta det første først. Mannen som stort forretningspotensial er lett å forstå, men
det er en kode sommå knekkes for å få hamsomkunde. Menn er generelt myemer
forfengelige enn de liker å fremstå som. Alle liker å ta seg godt ut, men det skal lik-
som være «helt naturlig». Det oppfattes som ganske feminint hvis man har mange
hudkremer på hylla. Salongbehandlinger er også en ukjent verden for mange. Men
ting er i sterk endring. Yngremenn er mer opptatt av helse, inkludert hudhelse. Man
har god kunnskap om hva som er bra og ikke så bra for kroppen. Samtidig er ter-
skelen for å gå inn i en salong langt lavere enn tidligere. Det er mer akseptert blant
menn atmanmå oppsøke fagfolk for å få analyse, rett behandling og gode produkter.
Utfordringen ligger nå hos salongene, sommå «avfeminisere» lokalene og sørge for
atmenn føler segsommennnår degår til enhudpleier.
Fagutdanningen betyr også mye for forretningsmulighetene. Man må ha trover-
dighet både for å trekke kunder og kunne ta den betalingen man fortjener for utført
fagarbeid. Folk flest forstår at det er sammenhenger mellom pris og kompetanse.
Men hvem skal definere hva fagutdanningen skal være, og hvordan man oppnår
den? NFVB har kompetanse, ressurser og det rette nettverket for å få gjennomslag
for bransjens interesser, men det fordrer at bransjen gir klare signaler om behov og
ønsker. Vi ønsker flere engasjertemedlemsbedrifter. Folkmå slutte å sitte på gjerdet
og tro at ting skjer av seg selv. NFVB er bedriftseiernes interesseorganisasjon, som
jobber for bransjens fremtid.
NFVB har to flotte, engasjerte kvinnermed på laget. Hudterapeutene Adrienne Hug-
hesogLindaJørgensenharfantastiskeegenskaperoglangerfaringmedåbyggenoe
fra grunnen av. De ønsker stolte hudpleiere og seriøse salongeieremed på det lagar-
beidet det er å jobbe for bransjens rammebetingelser. Min oppfordring er:
Takontakt
medAdrienneog/ellerLinda–idag!
Medønskeomoppløftendehøst!