F R I S Ø R 6
•
2 0 1 5 9
ANNONSEANSVARLIG
Robin Hasle, Hasle Consult
Tlf: 99 33 60 20
E-post:
robin@hasleconsult.noLAYOUT
Kirsti Auke, Kirell Design
E-post:
kirsti@kirell.no www.kirell.noREDAKTØR
Jarl M. Garder
Tlf: 23 08 79 61
E-post:
jarl@nfvb.noJOURNALIST
Bjørn Kollerud
Tlf: 93 00 98 56
E-post:
bjornk@bjornk.noUTGIVER
Norske frisør- og velværebedrifter
Postboks 7017 Majorstua
0306 Oslo
Tlf: 23 08 79 60
E-post:
post@nfvb.noHjemmeside:
www.nfvb.noDIREKTØR
Olav Eikemo
Tlf: 23 08 79 63
E-post:
olav@nfvb.noTilsendt materiale
returneres ordinært ikke.
Ettertrykk er kun tillatt
med full kildeangivelse.
FORSIDE
Hår: Jordan Hone,
Sloans of Lane Cove
Foto: David Mannah
PRODUKSJON
07 Gruppen AS
S I GN E RT :
R E D A K T Ø R
J A R L G A R D E R
Årets siste FRISØR er kanskje årets mest inspirerende? Du kan i grunn dele det i
en stor, visuell inspirasjonsdel og en innholdsrik artikkeldel sompeker fremover.
Samlet er «pakken» FRISØR et uttrykk for at Norske frisør- og velværebedrifter
ønsker å tilføre samtlige medarbeidere i salongene noe som kan utløse glede,
energi ogmotivasjon for ågjøre jobbhverdagenendabedre.
DET STARTER MED EN VISJON
La oss startemed å oppsummere NFVBs landsmøte. Dette er arenaen for enga-
sjerte medlemmer, de som tar ansvar for å jobbe med bransjens utvikling. Her
satte man fokus på salongenes konkurransekraft, og de utfordringer som ligger
i å skape trygge og gode arbeidsplasser. Her meisles ut en strategi for hvordan vi
måogskal jobbepåmangearenaer for at vi sombransjeskal nå våremål.
Høye personalkostnader og små marginer krever et veldig våkent øye med driften. På lands-
møtet hadde Lars Terje Skjæveland fraModern Design et innleggmed tittelen «Tjener vi pen-
ger?» Her imagasinet følger hanoppmed5gode tips for bedre lønnsomhet.
Lars Terje er ikke alene om å være kreativ frisør med sans for økonomi. Vi har møtt svenske
Johan Hellströmsomhar løftet Björn Axén frem til en unik suksesshistorie. Det er en historie
somviser at det ikke er selvsagt at et sterkt varemerke betyr solid bedrift, men somogså viser
at drømmer ogvisjoner er det besteutgangspunktet for veien fremmot suksess.
DEL – OG DU SKAL FÅ
FRISØR er ikke en lærebok, men det er mye å lære fra andres kunnskap og erfaringer. Det er
mange som vet hvor viktig det er å dele, ikke bare med medarbeiderne i salongen, men også
med kolleger i bransjen. Det å være raus er en svært god egenskap, en bransjekultur som er
givendeskaper godt grunnlag for vekst.
Jeg må si jeg opplever mange rause personer i vår bransje. Noen stifter du bekjentskap med
her i magasinet FRISØR, mens andre viser sine rause sider gjennomdeltakelse i uegennyttig
arbeid, derman gir av sin tid uten atman blir «synlig». Jeg vil benytte anledningen til å rette en
takk til alle«givere». Utendere ville vår verdenvære fattigere, påmange vis.
VISUELLE VERDIER
Det er vanskelig å sette verdi i kroner på inspirasjon. Jeg håper likevel at alle setter stor pris
på frisyrebildene vi presenterer som impulser. I denne utgaven dominerer uttrykk som må
beskrives som avant garde. Vi snakker ren frisørkunst. Vi snakker skaperglede. Frisyrer som
duneppeutfører pådinekunder,mensomlikevel kangi kimen til gode ideer. Ekstremeuttrykk
flytter grenser. Det er avant garde.
En visuell nytelse er også Olimb & Cos salong i Oslo sentrum. Her er en sjelden estetikk, der
man nærmest går på oppdagelsesferd mellom arkitektoniske perler og funksjonelle salong-
løsninger. Detteer endrømmesalong i ordets rette forstand.
Jeghåper at FRISØRnr. 6gir degmange, godeopplevelser.
Medønskeomen riktigfin førjulstid.
Litt mer inspirert hver dag…