49
FRISØR /
3-2015
Vi har sett eksempler på at retningslinjene for svenneprøven prak-
tiseres ulikt i fylkene, noe som kan være svært uheldig for kandi-
datene. Denne artikkelen gir grunnleggende informasjon for gjen-
nomføring av prøven. Alle salonger med lærlinger bør være spesielt
oppmerksom på dette.
Tekst:
Jan Kristian Pettersen og Vigdis M. P. Marthinsen
I forbindelse med innføringen av Kunn-
skapsløftet i videregående utdanning i
2006, ble det gjort noen endringer av ram-
mene for svenneprøven i frisørfaget. Da
det har vært varierende kvalitet i både
oppgaver og vurdering av prøvene utover
i landet, ønsket NFVB å benytte denne
reformen til å få enmer lik prøve over hele
landet. NFVB tok derfor i 2009 initiativet til
et samarbeid mellom Frisørenes fagfore-
ning og Det norske frisørlærerforbundet,
for å få laget standard oppsett for svenne-
prøven.
Fylkesvise forskjeller
Prøvene var klare til bruk mars 2010. De
har blitt oppgradert underveis, etter inn-
spill fra prøvenemnder som har prøvene i
bruk. Før de ble tatt i bruk var de også på
en omfattende høringsrunde i store deler
av bransjen. Prøvenemnder som ønsker
å benytte prøvene, må først ha gjennom-
ført kurs, slik at de kan bruke materiellet
på riktigmåte.
Ikke alle fylker har ønsket disse kursene,
men de somhar valgt å benytte dette, har
gitt svært gode tilbakemeldinger til NFVB.
Vi har også fått noen meldinger om at i
enkelte fylker følges ikke tidsrammer og
gjennomføring i henhold til lover og for-
skrifter. Vi vil derfor her gi en oversikt over
hvasomgjelder.
Rammer og gjennomføring
Prøven skal gjennomføres over to sam-
menhengende dager à 8 timer, inkludert
lunsj. Oppgaven leveres ut ved prøvestart,
der vurderingskriteriene gjøres kjent, og
kandidatene kan stille spørsmål til prøve-
nemnda. Hele prøvenemnda skal være til-
stede vedprøvensstart.
For at kandidaten skal kunne gjøre for-
beredelser, som bl.a. å skaffe riktige
modeller og utstyr/verktøy, får kandida-
ten et forberedelsesskriv 14 dager før før-
ste prøvedag. De skal også motta doku-
mentene «Veiledning til kandidaten», og
«Kjennetegnpåmåloppnåelse».
Prøvenemnda skal legge til rette for at
kandidaten får vist sin kompetanse på en
forsvarlig måte. De skal sikre at kandida-
ten føler seg trygg og har mulighet for å
utføre et kvalitetsmessig arbeid innenfor
tidsrammen for prøven.
Innhold/oppgaver
Svenneprøvenbestår av i alt firedeler:
1. Planleggingav arbeidet ogbe-
grunnelse for valgte løsninger
2. Gjennomføringavdet fagligearbeidet
3. Vurderingav eget prøvearbeid
4. Dokumentasjonav eget prøvearbeid
De hjelpemidler og verktøy kandidaten
har benyttet i læretiden, skal også kunne
benyttesunder prøven.
Alle kompetansemål i læreplanen skal
kunne prøves, og oppgavene skal reflek-
terekravene til fagligkompetanse.
Første prøvedag
I svenneprøvens førstedagutdelesoppga-
vene. Prøvenemnda går gjennom prøven
muntlig, og kandidaten skriver under på
at den har forstått oppgavene. Dette i til-
felle en klagesak. Det avtales et tidspunkt
for innlevering av planlegging og doku-
mentasjon utført dag én i prøven. Kandi-
daten starter sitt arbeid med planlegging
og dokumentasjon. Det er bare tegninger
og dokumentasjon somer gjort etter prø-
vens start som er gjenstand for vurdering
av nemnda. Kandidaten kan ringe model-
ler og salongen for å avtale tid og sjekke
at varer/utstyr er tilgjengelig i forhold til
planleggingen.
Planlegging og dokumentasjon leveres
inn til avtalt tid, og kandidaten kan ta med
enkopi avdette.
Andre prøvedag
Dag to får kandidaten utlevert sin doku-
mentasjon og tegninger som var levert til
prøvenemnda dagen før, og gjennomfø-
rer så arbeidet etter oppsatt plan. Even-
tuelle endringer som gjøres skal faglig
begrunnes i vurderingen av eget arbeid,
og arbeidstegninger endres på en slik
måte at det er tydelig for nemnda. Kandi-
daten leverer arbeidene til vurdering etter
hva prøvetekst sier, eller når de mener
arbeidet er utført. Hver oppgave vurderes
for seg; klipp– form–etc.
Under gjennomføringen har nemnda
en observatørrolle, de kan også fotogra-
fere under prøvens utførelse. De har ikke
anledning til åavbrytekandidatens arbeid,
såsant ikke liv oghelsestår påspill.
Oppstår det uforutsette hendelser under
arbeidet, skal kandidatens evne til å løse
dette innenfor de rammene som er gitt,
og hvordan dette dokumenteres/vurderes
av kandidaten, være med i den helhetlige
vurderingenavprøven.
Blir prøven avlagt i bedriften, skal produk-
sjonen i bedriften tilpasses slik at prøve-
nemnd får gjort sin vurdering på en for-
svarligmåte.
Vurdering
I fastsetting av karakteren etter gjennom-
ført prøve, skal prøvens ALLE FIRE deler
væremed i en helhetsvurdering. Nemnda
kan IKKEstrykeenkandidat kunpåvurde-
ringer av gjennomføringsdelen av prøven.
Nemnda ser på planleggingen og tegnin-
gene til kandidaten og de faglige begrun-
nelser for valg, opp mot gjennomførin-
gen av oppgavene. De tar bilder under
prøven til sin dokumentasjon. I tillegg ser
de på egenvurderingen kandidaten har
gjort, ogvurdereromkandidatenser/bely-
ser sine svake og sterke sider ved arbei-
dene. Nemnda kan også stille avklarende
spørsmål til slutt, dersom noe er uklart.
Ut fradettesetter dekarakter.
[
i fokus
: svenneprøven ]